Hoe werkt het?

Op deze pagina vindt u informatie over de ebikeset-onderdelen. De ombouwset bestaat uit de drie volgende kernonderdelen:

1. Motor

Met de ombouwset bouwt u uw eigen fiets om met de laatste elektrische fietstechnologie. De middenmotor is te installeren op de trapas van vele fietsen zowel met naafversnelling als met derailleur. De middenmotor kan binnen enkele uren ingebouwd worden op een bestaande fiets. De motor levert onder alle omstandigheden een zeer comfortabele en opmerkelijk stille ondersteuning.

Alle sensoren en regelelektronica zijn veilig en waterdicht verwerkt in de motorbehuizing.Er is dus geen losse controller of trapsensor die je moet afwerken of doorverbinden. Dit maakt installeren niet alleen gemakkelijk, het maakt de middenmotor ook uiterst betrouwbaar en minder storingsgevoelig. Immers hoe minder losse onderdelen en kabels, hoe minder er los of stuk kan gaan.

1.1 Bafang 250W, 500W & 750W

Het hart van een Bafang ombouwset is de middenmotor met ingebouwde SineWave controller. De Bafang BBS middenmotor is een lekker sportieve en uiterst betrouwbare motor. Het gerenomeerde merk Bafang is al jaren een van de meest betrouwbare motoren voor elektrische fietsen, naast Bosch en Shimano. Naast betrouwbaar is de Bafang BBS motor ook erg gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen. De ondersteuning start direct zodra je rond gaat met de trappers. Dit wordt ook wel op rotatie genoemd.

2. Lithium Ion Accu (Li-Ion)

Een belangrijk en vaak vergeten component van een ombouwset is de accu.
De meest gestelde vraag over elektrische fietsen: hoe ver kom ik met een volle accu? De belangrijkste factor is natuurlijk hoeveel energie er in een accu past. Maar meer factoren spelen een rol:

 

  • Capaciteit van de accu (Wh)
  • Omstandigheden (tegenwind, heuvel e.d.)
  • Snelheid van de fiets (rolweerstand.e.d.)
  • Rijgedrag (gekozen versnelling e.d.)
  • Rustig fietsen bij gunstige omstandigheden
  • Temperatuur
  • Mogelijkheid om onderweg te laden 
  • Heb je hulp nodig en kom je er zelf niet helemaal uit?
    Neem dan nu contact met ons op!

Hoe ver kom je?

De mate van ondersteuning bepaalt hoe snel de accu leeg gaat. Doe je zelf weinig en fiets je snel met volle ondersteuning (26km/h) dan moet de accu in het vlakke Nederland constant ruwweg 175 watt leveren. Hoe ver kom je dan? De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in watturen (Wh). Een accu met 350Wh kan een uur lang 350 watt leveren. Of twee uur 175 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 175 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 24 kilometer per uur haal je dan 48 kilometer. Fiets je zelf behoorlijk en met geringe ondersteuning dan levert de accu zo’n 70 watt. Met een 350Wh accu kun je dan vijf uur fietsen, zo’n 100 kilometer. Natuurlijk kun je nog verder fietsen als je vooral alles zelf trapt.

Capaciteit accu

De belangrijkste factor is natuurlijk hoeveel energie er in de accu zit. Met een 300Wh accu kun je bijvoorbeeld 3 uur met 100 watt ondersteuning fietsen. Met een 400Wh onder gelijke omstandigheden en met dezelfde fiets 4 uur. Bedenk dat de capaciteit van de accu afneemt na verloop van tijd en dat de capacteit bij kou lager is (kan 25% lager zijn bij 0 graden celsius). Dus kun je met een nieuwe accu met mooi weer 50 km fietsen dan is het goed mogelijk dat je na een paar jaar bij kou nog maar 25 km kunt fietsen. Volgens sommige fabrikanten moeten accu’s eerst een aantal keren laden en ontladen voordat ze de volledige capaciteit bereiken.

Wh wordt berekend door de Voltage (V) te vermenigvuldigen met het vermogen (Ah).De 48V 17.5Ah accu heeft bijvoorbeeld een capaciteit van 840Wh. Dit betekent dat de accu maximaal een uur lang 840 Watt kan leveren of maximaal 2 uur 420 Watt enz. De meest verkochte accu’s in Nederland hebben maar een capaciteit van tussen de 240Wh (24V 10Ah) en 360Wh (36V 10Ah).

Zware omstandigheden

Een elektrische fiets levert vol vermogen onder zware omstandigheden (als je dat niet nodig hebt, dan heb je elektrische fiets ook niet nodig.) Zware omstandigheden zijn tegenwind, heuvels, vaak optrekken en met veel gewicht fietsen. Een ruwe richtlijn: 10 km klimmen kost je 250Wh en 20 km met tegenwind kost je ook 250Wh.

Snelheid van de fiets

De fiets om het elektrisch systeem heen bepaalt hoe snel de fiets is en daarmee in belangrijke mate de actieradius. Met een goede stadsfiets kost het maar 55watt om 18km/h te fietsen. Met een slechte fiets kan dat oplopen tot 138watt (2,5 keer zoveel!). In het dagelijks gebruik is de grootste winst te halen door de banden regelmatig goed hard op te pompen. Koop daarvoor een goede pomp met drukmeter. Het rendement van een gewone versnellingsnaaf is slechter dan van derailleurversnellingen. Op een elektrische fiets met voor- of achterwielmotor maakt dat niet veel uit. Op een fiets met middenmotor wel omdat de elektrische aandrijving dan ook via de inefficiente naaf gaat.

Rijgedrag

Door in een lichte versnelling weg te rijden en je uit te laten rollen bij stoplichten kun je iets energie sparen om de actieradius te verhogen. Bij een middenmotor is het belangrijk om in een normale versnelling te rijden. De motor gebruikt namelijk het toerental van de trappers en het rendement van de motor is het gunstigst bij zo’n 75 trapomwentelingen per minuut.

Iets lagere kruissnelheid

Door iets minder hard te fietsen als de omstandigheden gunstig zijn kun je veel energie besparen en de actieradius flink opkrikken. Een rekenvoorbeeld. Op een gewone elektrische fiets heb je ongeveer 150 watt nodig om 22 km/h te fietsen. Keurig verdeeld is dat 75watt voor de benen en 75watt voor de motor. Fiets je 27km/h dan kost dat ineens 250 watt. En 175 watt moet dan door de motor geleverd worden. 20% meer snelheid kost je dus 133% meer energie van de accu!

Temperatuur

Elke gewone fietser rijdt in de winter enkele km/h langzamer dan in de zomer. Bij lage temperatuur is de rolweerstand en de luchtweerstand hoger. Daarbij komt dat de conditie meestal lager is. Dit geldt natuurlijk ook voor de elektrische fiets.

Onderweg opladen

Als je de lader meeneemt, kun je onderweg bij elk stopcontact de accu opladen. Het kost echter wel veel tijd. Met een uur onderweg aan de lader kun je ongeveer weer een uur met geringe ondersteuning fietsen of maar 20 minuten met volle ondersteuning. 

Welke accu moet ik aanschaffen?

Fabrikanten geven graag een opgave onder de meest gunstige omstandigheden en met de laagste gekozen ondersteuning. Die opgaven zeggen niks. Er zijn bijvoorbeeld fabrikanten die claimen dat de actieradius met de 500Wh accu maar liefst 265 km kan zijn. Met een fietsgemiddelde van 20km/h is dat 13 uur fietsen en dus een ondersteuning van 38watt. Dat is wel heel erg weinig. Omdat de actieradius van zoveel factoren afhankelijk is, kun je alleen een goede inschatting maken door een proefrit te maken op de langste route die je wilt gaan fietsen. Houdt daarbij rekening dat de omstandigheden slechter kunnen worden (slechter weer, kouder, veroudering accu, slechtere conditie).

Lithium-Ion

Het grote voordeel van Li-Ion batterijen is hun hoge energiedichtheid.  Het grote verschil met de voorganger NiCD en NiMH is dat de Li-Ion batterij (meestal) een celspanning heeft van 3.6 – 3.7 volt. Hoewel in sommige gevallen de batterij afmeting gelijk is (bijvoorbeeld AA NiMH = 14500 Li-Ion) kan de oude cel niet worden vervangen door de Li-Ion batterij. Buiten het feit dan de spanning anders is, is ook de manier van laden verschillend. Het is een bewezen accutechnologie die wordt toegepast in de duurste elektrische auto’s en de beste elektrische fietsen van ondermeer Gazelle, Koga Miyata en Flyer.

Het nadeel van de Li-Ion batterij is dat deze stuk gaat bij diepontlading. Daarom heeft een Li-Ion batterij of accupack altijd een BMS ( Battery Management system) nodig. Dit systeem controleert de spanning, om te diepe ontlading, overlading en te hoog stroomverbruik  te voorkomen. Diepontlading gebeurt wanneer de accu te ver leeg is en heeft interne beschadiging tot gevolg. Het BMS zorgt ervoor dat de stroomvoorziening wordt gestopt wanneer de interne spanning te laag dreigt te worden.

Voordelen:

  • Hoogste energiedichtheid, op de Lithium-Ion-polymeer-accu na, hierdoor is de accu compacter en lichter van gewicht;
  • Geringe zelfontlading (alleen door geïntegreerd regelsysteem);
  • Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu);
  • Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal);
  • Milieuvriendelijker dan andere batterijen;
  • Lange levensduur.

Nadelen:

  • Hoge kostprijs, welke dalende is door de toenemende vraag;
  • Capaciteitverlies bij stilstand

3. Display

 
Wat is een display?

Een display, ook wel bekend als het scherm, is een essentieel onderdeel van je elektrische fiets. Het is het informatieve dashboard waarmee je inzicht krijgt in belangrijke gegevens tijdens je rit. Denk hierbij aan je snelheid, de batterijstatus, de gereden afstand, en meer. Maar niet alle displays zijn hetzelfde. Ze variëren in functionaliteit en design, en het is belangrijk om het juiste display te kiezen dat bij jouw wensen past.
Bij Ebikesets bieden we een breed scala aan displays, waaronder verschillende opties van het gerenommeerde merk Bafang. Of je nu op zoek bent naar een eenvoudig en overzichtelijk display of een geavanceerdere variant met uitgebreide functies, bij Ebikesets vind je het perfecte display om je elektrische fiets te personaliseren en te optimaliseren.kan 

3.1 Bafang

De ombouwset wordt aangeboden met de 965 LCD display met diverse functies; 

  • Snelheidsmeter (speed/MAX/AVG)
  • Kilometerteller (TRIP/ODO)
  • Tijd en ritteller
  • Trapondersteuning 3 niveaus’s (3, 5 of 9)
  • Batterij indicator
  • Nachtverlichting

Met de bedieningsknoppen kan de mate van trapondersteuning ingesteld worden.
De maximum snelheid staat standaard op 25 km/h maar is instelbaar tot max 99km/h.

U kunt ook kiezen voor de luxe DP C18 kleurendisplay met USB poort voor het opladen van uw telefoon of het gebruik van navigatie.