Veelgestelde vragen
Onze veelgestelde vragen zijn opgedeeld in de onderstaande onderwerpen:
Algemeen | Motoren | Accu
Algemeen
Waar bestaat een ombouwset uit?
Een ombouwset bestaat uit de volgende kernonderdelen:
- Motor
- Accu (Lithium Ion)
- Controller
Hoe ver kom je?
De mate van ondersteuning bepaalt hoe snel de accu leeg gaat. Doe je zelf weinig en fiets je snel met volle ondersteuning (26km/h) dan moet de accu in het vlakke Nederland constant ruwweg 175 watt leveren. Hoe ver kom je dan? De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in watturen (Wh). Een accu met 350Wh kan een uur lang 350 watt leveren. Of twee uur 175 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 175 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 24 kilometer per uur haal je dan 48 kilometer. Fiets je zelf behoorlijk en met geringe ondersteuning dan levert de accu zo’n 70 watt. Met een 350Wh accu kun je dan vijf uur fietsen, zo’n 100 kilometer. Natuurlijk kun je nog verder fietsen als je vooral alles zelf trapt.
Welke accu moet ik aanschaffen?
Fabrikanten geven graag een opgave onder de meest gunstige omstandigheden en met de laagste gekozen ondersteuning. Die opgaven zeggen niks. Er zijn bijvoorbeeld fabrikanten die claimen dat de actieradius met de 500Wh accu maar liefst 265 km kan zijn. Met een fietsgemiddelde van 20km/h is dat 13 uur fietsen en dus een ondersteuning van 38watt. Dat is wel heel erg weinig. Omdat de actieradius van zoveel factoren afhankelijk is, kun je alleen een goede inschatting maken door een proefrit te maken op de langste route die je wilt gaan fietsen. Houdt daarbij rekening dat de omstandigheden slechter kunnen worden (slechter weer, kouder, veroudering accu, slechtere conditie).
Motoren
Wat zijn de voor- en nadelen van een voorwielmotor?
Voordelen
- Eenvoudig zelf te monteren
- Heb je versnellingen? Dan blijft het schakelsysteem hetzelfde
- Licht in gewicht
- Bestaande aandrijving blijft hetzelfde
- Lagere kosten ten opzichte van een midden- of achtermotor
- Minder geschikt voor heuvelachtig gebied
- Fietsgevoel is anders: de motor trekt je voort in plaats van dat je wordt ‘geduwd’
- Grotere kans op slippen bij gladde wegen of grindweggetjes
Wat zijn de voor- en nadelen van een middenmotor?
Voordelen
- Krachtig dan voorwielmotor en daardoor geschikt voor heuvelachtig gebied
- Stiller dan de voorwielmotor
- Gewicht hangt lager, daardoor fiets je stabieler
- Efficiënter in energieverbruik
- Geen aparte controller, deze zit verwerkt in de motor
- Geeft de meest natuurlijk fietsbeleving. De trapas is namelijk direct verbonden met de motor
- Lastiger zelf te monteren dan de voorwielmotor
- Bestaande kettingkast kan te klein zijn. Dit is op te lossen met een zwevende kettingkast
Wat zijn de voor- en nadelen van een achterwielmotor?
Voordelen
- Minste geluid omdat de motor zich achter de fietser bevindt
- Krachtiger dan voorwielmotor en daardoor geschikt voor heuvelachtig gebied
- Zeer geschikt voor fietsen met een derailleurversnelling
- Voelt als ‘een duwtje in de rug’
- Niet geschikt voor fietsen met een naafversnelling
- Lastiger zelf te monteren dan de voorwielmotor
- Meer onderhoud nodig vanwege de open kettingkast en derailleur
Accu
Welke accu moet ik aanschaffen?
Fabrikanten geven graag een opgave onder de meest gunstige omstandigheden en met de laagste gekozen ondersteuning. Die opgaven zeggen niks. Er zijn bijvoorbeeld fabrikanten die claimen dat de actieradius met de 500Wh accu maar liefst 265 km kan zijn. Met een fietsgemiddelde van 20km/h is dat 13 uur fietsen en dus een ondersteuning van 38watt. Dat is wel heel erg weinig. Omdat de actieradius van zoveel factoren afhankelijk is, kun je alleen een goede inschatting maken door een proefrit te maken op de langste route die je wilt gaan fietsen. Houdt daarbij rekening dat de omstandigheden slechter kunnen worden (slechter weer, kouder, veroudering accu, slechtere conditie).
Wat is het verschil tussen een originele en een compatible fietsaccu
Originele fietsaccu's
Originele fietsaccu's worden geleverd door de fabrikant van je elektrische fiets. Ze zijn specifiek ontworpen en geproduceerd om naadloos te passen bij jouw fietsmodel. Deze accu's hebben de voordelen van een perfecte pasvorm en zijn vaak van hoge kwaliteit. Ze zijn betrouwbaar en bieden de prestaties die je mag verwachten van de fabrikant. Het nadeel is echter dat originele fietsaccu's vaak duurder zijn dan compatible alternatieven.
Compatible fietsaccu's
Een compatible of vervangende fietsaccu is een goed alternatief voor originele fietsaccu's. Zoals de naam al aangeeft, is de pasvorm van de accu gelijk aan die van de originele versie. Deze accu's zijn over het algemeen van vergelijkbare kwaliteit als de originele fietsaccu's. Het voordeel van een compatible accu is vaak de prijs, die meestal lager is dan die van een originele accu. Bovendien hebben sommige compatible accu's ook een grotere capaciteit, wat betekent dat je verder kunt fietsen op een enkele acculading.
Voordat we compatible fietsaccu's aan ons assortiment toevoegen, onderwerpen we ze aan uitgebreide tests op het gebied van capaciteit en vermogen. We streven ernaar om onze klanten de beste kwaliteit te bieden. Daarom geven we standaard 1 jaar garantie op al onze accu's, zowel origineel als compatible, zodat je met vertrouwen kunt genieten van een rit op jouw fiets.
Hoe ver kom je?
De mate van ondersteuning bepaalt hoe snel de accu leeg gaat. Doe je zelf weinig en fiets je snel met volle ondersteuning (26km/h) dan moet de accu in het vlakke Nederland constant ruwweg 175 watt leveren. Hoe ver kom je dan? De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in watturen (Wh). Een accu met 350Wh kan een uur lang 350 watt leveren. Of twee uur 175 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 175 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 24 kilometer per uur haal je dan 48 kilometer. Fiets je zelf behoorlijk en met geringe ondersteuning dan levert de accu zo’n 70 watt. Met een 350Wh accu kun je dan vijf uur fietsen, zo’n 100 kilometer. Natuurlijk kun je nog verder fietsen als je vooral alles zelf trapt.
Wat kost het opladen van een fietsaccu
Het opladen van een fietsaccu kost ongeveer 13 cent per keer. Afhankelijk van hoeveel u fietst kunnen de kosten hiervan dus variëren. Rekenvoorbeeld, U laadt 52 weken 2 keer per week uw fietsaccu op, dan bent u per jaar gemiddeld zo’n 13 euro kwijt. Stel dat u hiervoor 3000 kilometer heeft gefietst. Als u autokilometers had gemaakt, dan had u wellicht 5 tanks uitgegeven, oftewel 320 euro. Een mooie besparing, en nog sportief en duurzaam ook!